Polska jest terenem bogatym w surowce roślinne. Klimat i lokalizacja tego państwa sprzyjają wzrostowi i rozwojowi wielu roślin. Często przechodząc koło lasów, łąk czy chodników spotykamy je, nie zdając sobie sprawy, że posiadają korzyści zdrowotne dla człowieka. Mamy rośliny trujące, lecznicze ale i te, które wspierają naszą odporność poprzez suplementację, niektórych składników odżywczych. Do takich elementów należą między innymi : witamina C, witamina A, selen czy cynk.

Witamina C

Jest świetnym antyoksydantem, więc chroni przed utlenieniem białka oraz DNA. Akumuluje się również w leukocytach, czyli krwinkach, biorących udział w czynnych reakcjach odpornościowych. Roślinami zawierającymi spore pokłady witaminy C, inaczej kwasu askorbinowego, są :

  • DZIKA RÓŻA – posiada najwięcej jednostek witaminy C ze znanych nam roślin w Polsce, bo aż 1800mg na 100g surowca;
  • ROKITNIK –  dzikożyjący krzew w Polsce, jego jaskrawo pomarańczowe owoce posiadają 1100mg naszej witaminy na 100g swojej masy 
  • CZARNA PORZECZKA – owoc dobrze nam znany, używany do produkcji dżemów i soków przez nasze babcie a w każdych 100g tego wyrobu, znajduje się aż 183mg kwasu askorbinowego
  • CYTRYNA – uważana za największy skarbiec naturalnej witaminy C, aczkolwiek tak nie jest, owoc ten zawiera tylko 53mg na 100g owocu i zajmuje 16 miejsce w rankingu, zaraz po natce pietruszki, chrzanie czy papryce czerwonej.

Witamina A

Sprzyja namnażaniu się ciałek odpornościowych oraz wzmacnia nabłonek. Witaminę tą możemy znaleźć w takich roślinach jak :

  • JARZĄB POSPOLITY – potocznie nazywany jarzębiną, rośnie w parkach i lasach liściastych
  • MARCHEW – słodkie warzywo; ugotowana posiada o 20% więcej witaminy niż surowa
  • DYNIA – idealna do jesiennego obiadu, kiedy zaczyna się okres przeziębień

Selen i cynk

Zwalczają wolne rodniki i przeciwdziałają wirusom. Ich braki silnie obniżają odpowiedź immunologiczną. Są pierwiastkami chętnie pobieranymi przez florę dlatego znajdziemy je między innymi  w roślinach kapustnych, np. jarmużu, brukselce, brokule, kalarepie. Również kryje się w czosnku, cebuli i szczypiorze. Dużo cynku znajdziemy w korzeniu łopianu oraz skrzypie.